Łańcuch rowerowy to jedna z najszybciej zużywających się części rowerowych. Wykonuję on największą pracę, podczas przenoszenia siły mięśni i wprawiania tylnego koła w ruch. Ogniwa łańcucha wykonane są z metalu, a podczas jazdy ocierają o siebie. By zmniejszyć tarcie, co za tym idzie zużywanie się łańcucha, trzeba w miejscach newralgicznych nałożyć oliwkę (nie smar).
Dlaczego nie należy smarować łańcucha smarem?
Smar ma dużą gęstość, przez co nie “wejdzie” w te miejsca między ogniwami łańcucha, które powinny być nasmarowane. Dodatkowo smar jest lepki, dlatego już po pierwszej jeździe, łańcuch będzie brudny od pyłu, błota i wszystkiego innego co się do niego przyklei. Cały ten brud, będzie powodował, że zwiększy się tarcie między ogniwamy łańcucha i szybciej się zużyje. Do smarowania łańcucha wykorzystujemy oliwkę (są różne gęstości – w zależności od terenu i rodzaju jazdy).
Czy nowy łańcuch należy smarować?
Spotkałem się z wieloma opiniami na ten temat. Niektórzy twierdzą, że kupiony, nowy łańcuch jest już nasmarowany i nie ma potrzeby go smarować. Ten smar, a w zasadzie tłuszcz – to warstwa zabezpieczająca nowy łańcuch przed warunkami